8 Jul 2013

Khutbah Rasulullah SAW Menyambut Bulan Ramadan

Assalamualaikum..
Bismillahh..ok fine..hari ni dah dua entry aku tulis..hee..
caffeine puncanya..its ok..pagi aku takda kelas pon..petang je...ni perkongsian ..artikel ni aku dapat time aku form5.,so aku nak share la sempena bulan Ramadan Al-Mubarak ni,,




Wahai manusia! Sungguh telah datang pd kalian bulan Allah dgn membawa berkah,rahmat dan maghfirah. Bulan yg paling mulia di sisi Allah. Hari-harinya adalah hari-hari paling utama. Malam-malamnya adalah malam-malam yg paling utam. Inilah bulan ketika kamu diundang menjadi tamu Allah dan dimuliakan-Nya. Di bulan ini nafas-nafasmu menjadi tasbih,tidurmu adalah ibadah,amal-malmu diterima dan doa-doamu diijabah,

Bermohonlah kpd Allah RAbbmu dgnniat yg tulus dan hatu yg suci agar Allah membimbingmu utk melakukan puasa dan membaca kitab-Nya. Celakalah org yg tidak dpt ampuna Allah di bulam yg agung ini. Kenanglah dgn rasa lapar dan hausmu,kelaparam dan kehausan di hari kiamat.

Bersedekahlah kpd kaumm fakir dan miskin. Muliakanlah org-org tuamu,sayangilah yg muda,sambungkan tali persaudaraannmu,jaga lidahmu,tahan pandanganmu dr apa yg tidak halal kamu memandangnya,dan pendengaran dr apa yg tidak halal kamu mendengarkannya.

Kasihanilah anak-anak yatim,nescaya dikasihi manusia anak-anak yatimu, Bertaubatlah dp Allah dr dosa-dosamu. Angkatlah tangan-tanganmu utk berdoa pd waktu solatmu kerana itulah saat-saat y paling utama Allah Azza Wa Jalla memandang hamban-hambanya dgn penuh kasih. Dia menjawab mereka ketika mereka menyeru-NYa,menyambut mereka kietika mereka memanggil-Nya,dan mengabulkan mereka ketika merekan berdoa kpd-Nya.

Wahai manusia! Sesungguhnya diri-dirimu tergadai kerana amal-amalmu,maka bebaskanlaj dgn istighfar, Punggung-punggungmu berat kerana beban dosamu,maka dgn segala kebesaran-Nya bahawa Dia tidak akan mengazab org-org yg solat dan sujud, dan tidak akn mengancam dgn neraka pd hari manusia berdidi Rabb Al-'Alamin.

Wahai manusia! Barangsiapa diantaramu memberi makan berbuka puasa kod org-prg MUkmin yg berpuasa di bulan ini,maka disisi Allah nilainya sama dgn membebaskan seorang budak dan ia diberi ampunan atausdosa-dosanya yg lalu.


Sahabat-sahabta bertanya:
YA Rasulullah! Tidaklah kami mampu berbuat demikian.

"Rasulullah meneruskan: Jagalah dirimu dr api neraka walaupun hanya dgn sebiji kurma. Jagalah dirimu dr api neraka walaupun hanya dgn seteguk air."
Wahai manusia! Siapa yg memperelokkan akhlaknya di bulan ini ia akan berhasil melalui sirath pd hari ketika kaki-kaki tergelincir.


Barangsiapa yg meringankan pekerjaan org2 yg dimiliki tangan kanannya(pegawai atau pembantu) di bulan ini, Allah akan meringankan pemeriksaan-Nya di hari Kiamat. Barangsiapa menahan kejelekannya di bulan ini,Allah akan menahan murka-Nya pd hari ia berjumpa dgn-Nya,

Barangsiapa memuliakan anak yatim di buukan ini,,Allah akan memuliakannya pada hari ia berjumpa dgn-Nya.

Barangsiapa menyambungkan tali persaudaraan(silaturahim) di bulan ini,Allah akan menghubungkan dia dgn rahmat-Nya pd hari ia berjumpa dgn-Nya.

Barangsiapa memutuskan kekeluargaan di bulan ini,Allah akan memutuskan rahmat-Nya pd hari ia berjumpa dgn-NYa.

Barangsiapa melalukan solat sunat di bulan ini,Allah akan menuliskn baginya kebebasan api neraka.
Barangsiapa melakukan solat fardhu baginya adalah ganjaran seperti melakukan 70 solat fardu di bulan yg lain.

Barangsiapa memperbanyak selawat kepadaku di bulan ini,Allah akan memberatkan timbangannya pd hari ketika timbangan meringan,
Barangsiapa pd bulan ini membca satu ayat Al-Quran,ganjarannya sama seprti mengkhatam Al-Quran pd bulan-bulan yg lain.

Wahai manusia! Sesungguhnya pintu-pintu syurga dibukakan bagimu,makamintalah kpd Allah agar tidak akan pernah menutupkannya bagimu,Pintu-pintu neraka tertutup,maka mohonlah kpd Rabbmu utk tidak akan pernah dibukakan bagimu, Syaitan-syaitan terbelenggu,maka mintalah agar ia tak lagi pernah menguasaimu.

Amirul Mukminin berkata:
Ya Rasulullah!
Apa amal yg paling utama dibulan ini?
Jawab Nabi:
Ya Abal Hasan!
Amal yg paling utama dibulan ini adalah menjaga diri dari apa yg diharamkan Allah.


DIPETIK DARI ;" PUASA BERSAMA RASULULLAH",KARANGAN IBNU MUHAMMAD

3 comments:

  1. thanks, Moga tulisan ini mendapat ganjaran pahala dari Allah swt

    ReplyDelete
  2. salam raamdhan ye (: good sharing..

    ReplyDelete