1 Feb 2014

Pengalaman ---> Pengajaran

Bismillahirahmanirrahim

Assalamulaikum,

Alhamdulillah kini aku secara rasminya bergelar mahasiswa a.k.a student di IIUM Gombak stands for International Islamic University Malaysia atau orang ramai selalu sebut UIA. Sama ja maksud dia.:)
Now I'm currently taking Bachelor In Engineering (Electronic-Computer and Information) insyaAllah.Moga Allah permudahkan segala urusan.

Berbalik ke cerita asal yg nak dikongsi.Peristiwa dalam hidupku iaitu  untuk pertama kalinya  aku berurusan sendiri utk sampai ke Karak (rumah abg) daripada Tawau Sabah (hometown). Bermula lah cerita bila aku dpt tahu aku akan balik ke hometown last year.Betapa gembiranya hati.Tak nak menyusahkan si abg yg sibuk dgn jadual kerjanya,aku pun buat keputusan naik bas dr Bandar Karak pi Kuala Lumpur.Yup,I did it. Hanya dgn membonceng motosikal abg aku dgn  tiga buah beg. Satu beg galas,satu beg besar,satu beg letak kat bahu. Bukan tak nak pakai kereta,kebetulan masa aku nak naik bas sama dgn masa abg aku nak pergi kerja, So,jadi minah bonceng la aku dgn tiga buah beg yg agak jugak la beratnya.

By only taking bus to Pekeliling,it was too normal for me since masa kat CFS dulu memang akan ambil bas kat situ kan. That day was really different,aku kena naik bas dr Karak pi Pekeliling,dr Pekeliling naik monorel stesen Titiwangsa.Sampai Masjid Jamek tukar pulak naik LRT pi KL Sentral.
Di KL Sentral,I arrived early since I afraid that I'll miss buses yg pi LCCT.My sister promise me she'll accompany me there since I never taking bus from KL Sentral to LCCT.

Sesampainya aku kat KL Sentral tu my sister said that she'll arrive a little bit late since it was raining hardly at her place.Aku kat KL Sentral tu dah serupa PATI yg tengah tunggu bos yg aku tak kenal,PATI yg first time sampai kat Malaysia.Dgn beg diheret ke sana ke mari.And my mom kat Sabah keep calling me because she worried about me yg sorang2 kat KL Sentral tu.My mom punya risau sampai dia suruh pi rumah pacik kat Setiawangsa.Mak aku terus2 call and my sister pun tak sampai2 dalam masa yg sama aku nak kencing.Mcm mana aku nak pi toilet dgn barang2 aku yg byk gila tu.Ohmaigaddd. Dalam keadaan stress begitu la aku rasa pelbagai rasa,.Airmata nak mengalir dah,aku tahan.Nanti mengalir karang pelik pulak org.
"Kena tinggal pakwe ke nak?"
"Sesat ke?"
"Nak ke mana?"

Dalam fikiran aku yg tak menentu  dalam surau masa tu,aku pun mengheret beg2 aku pi toilet.Aku risau beg2 aku kena curi since makcik cleaner tu dah ingatkan aku. Sesampainya aku kat toilet. Pergh! Org beratur punya ramai.Tempat besar toilet sikit.Apa ceritaaaa??!! 

Nak dekat sejam setengah ke dua jam jugak la aku tunggu my sister datang pi sekali naik bas pi LCCT.Naik bas pi LCCT aku tak risau sangat. Aku boleh insyaAllah.Masalahnya sekarang ni,aku kena bermalam kat airport tu,siapa nak teman aku??Gila wei,macam macam Aznil boleh jadi.

Sampai2 ja akak aku,terus pi ambil bas,Dalam bas bercerita, Rupa-rupanya dua2 nangis sebab my mom called both of us. Disebabkan kerisauan mak kami buat beliau tension sekaligus bagi kami tension tu.If all of u know what I mean.

Sampai LCCT,makan bekalan makanan yg dibwak dari rumah.Stay kat Restoran yg dekat dgn airport tu.




Alhamdulillah selamat  kami sampai.Sampai agak pukul 9 malam kat LCCT.Kena tunggu agak2 8 jam utk ke pagi sebab my flight pukul 7.15. tapi kan kita kena check in awal.Subhanallah,ujian memang ujian.
Masa kat airport tu ada sorang sebaya abg aku jugak la tumpang cas phone kat laptop aku sebab tak dak suis yg elok melainkan suis yg aku pasang charger laptop aku.TEEHEE  
Dia kongsi ceritanya semasa belajar and kerja dia.Siap bagi nasihat lagi Alhamdulillah.

Alhamdulillah seat tepi tingkap Iolls dapat.


Sampai di airport Tawau,kebahagian keterujaan semua ada.Kisah di Tawau akan dikongsi dalam entry yg berlainan.:)
Entry akan bersambung.





p/s: Dalam diri kena ada keyakinan utk buat pembaharuan yg mungkin agak sukar pada mulanya tapi memberi kesan jangka masa panjang yg memanfaatkan semua org.



2 comments: